Inzicht in jouw ideale klant

met een buyer persona

Home  /  Blog  /  Stappenplan voor het opstellen van een buyer persona

Vorig item Volgend item

Stappenplan voor het opstellen van een buyer persona

John Boonstra
plaatste dit bericht in:
StrategieOnline communicatie
11 december 2019

In het huidige digitale tijdperk is het belangrijk dat jouw online marketingactiviteiten aansluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep. 

Als je weet wie je doelgroep is en welke wensen en behoeften ze hebben dan kun je beter strategie bepalen, de customer journey (klantreis) optimaliseren, je website beter inrichten, aansprekende content maken en advertentiecampagnes opzetten die specifiek gericht zijn op je doelgroep.

Door (een) buyer persona(’s) uit te werken krijg je inzicht in je doelgroep. Met een buyer persona krijgt je doelgroep een naam en een gezicht. Je creëert een ‘echt' mens in plaats van algemene doelgroep. De buyer persona noemen we ook wel 'de ideale klant'.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is dus een fictief gedetailleerd profiel van jouw ideale klant op basis van gedrag en doelen.

De definitie van een buyer persona:
“Een buyer persona is een semi-fictieve vertegenwoordiging van je klanten gebaseerd op aankoopgedrag. Een buyer persona combineert persoonlijke en klantinformatie met behoeften, doelstellingen, verwachtingen, gevoelens en motivaties, hindernissen en besliscriteria.”

Waarom een buyer persona?

Door de buyer persona in kaart te brengen en ze leren te begrijpen kun je jouw marketing boodschap, je content en je producten steeds beter op ze afstemmen.

  1. Vertelt een menselijk verhaal.
  2. Je leert je klant van binnenuit kennen.
  3. Je kunt je gemakkelijk verplaatsen in je klant.
  4. Je krijgt inzicht in het aankoopgedrag van je klant.

“Kruip in de huid van je ideale klant”

Hoe stel je een buyer persona op?

Stap 1: In welke markt is jouw bedrijf actief?

Een markt is een afgebakend gebied waar sprake is van vraag en aanbod. Een markt kan je begrenzen op basis van productgerelateerde kenmerken of geografische omvang. 

Voordat je een buyer persona kunt gaan opstellen moet je eerst bepalen in welke markt jouw bedrijf actief is.

Stap 2: Welke klantgroepen kun je onderscheiden?

Omdat een buyer persona een representatie is van een klantgroep is het belangrijk om eerst de markt te segmenteren in klantgroepen. 

Het onderverdelen van de markt in klantgroepen noemen we marktsegmentatie.

De definitie van marktsegmentatie is:
“Segmenteren is het indelen van jouw markt in afzonderlijke klantgroepen op basis van verschillende kenmerken, gedragingen of behoeften. De (potentiële) klanten binnen een segment lijken op sterk op elkaar op basis van de criteria, terwijl zij sterk verschillen van de klanten buiten het segment.”

Bepaal welke klantgroepen je kan onderscheiden binnen de markt van jouw bedrijf. 

Stap 3: Afbakenen

Bepaal welke klantgroepen je wilt bereiken via online communicatie en dus voor welke klantgroepen je een buyer persona gaat uitwerken.

Stap 4: Template buyer persona invullen

Vul hieronder je gegevens in en download de template met vragen en beantwoord per klantgroep de vragenlijst. Doe dit bij voorkeur met meerdere personen binnen je organisatie. Laat iedereen het template invullen en ga dit vervolgens samen bespreken en samenvoegen tot één buyer persona.

Download

Buyer Persona template

opmaak-cta | Bo Webexperts

Dit zijn een aantal veel gemaakte fouten bij het opstellen van een buyer persona:

  1. Probeer te voorkomen dat je jouw persona te veel baseert op één bestaande klant. Het is juist de bedoeling om gegevens van al je belangrijke klanten te bundelen.
  2. Zorg er ook voor dat je de persona ontwikkelt op basis van feiten, niet op aannames of onderbuikgevoelens.
  3. Zoek als laatste een foto en naam anders loop je het risico dat het profiel te veel wordt gebaseerd op de foto.

Stap 5: Onderzoeken en finetunen

De basis van de buyer persona is uitgewerkt. Toch is het belangrijk deze niet direct als waarheid aan te nemen en door middel van desk- & fieldresearch deze te toetsen en antwoord te krijgen op onduidelijkheden in het profiel dat we hebben uitgewerkt. Hier kan de buyer persona vervolgens op worden aangepast.

De wensen en behoeften van je buyer persona kunnen in de loop van de tijd veranderen en daarom deze dient regelmatig geëvalueerd te worden.

Stap 6: Grafisch uitwerken

Nu we de buyer persona hebben uitgewerkt is het tijd om deze te delen met iedereen binnen je bedrijf. Het is aan te raden deze grafisch vorm te geven en hier een poster van te laten maken. Hang deze op een prominente plek. Je zult merken dat mensen gaan praten over je persona als een echt mens. Bijvoorbeeld: zou deze advertentie 'Jan' aanspreken of hoe zal 'Jan' hier op reageren?

Heb je zelf niet de grafische skills om de buyer persona vorm te geven. Neem dan contact met ons op, wij verzorgen dit voor jou.

Vervolgstappen

Op basis van de inzichten die hieruit worden verkregen ga je een communicatieplan voor de komende periode uitwerken. In het communicatieplan worden alle acties die je gaat uitzetten opgenomen. Dit kunnen acties zijn op het gebied van website optimalisatie, social media marketing, e-mail marketing en online adverteren

Je bepaald welke blogs/artikelen je gaat publiceren en maakt een gedetailleerde content planning.

Heb jij hulp nodig bij deze vervolgstappen? Dan is het online marketing strategie traject echt iets voor jou. Met een aantal inspirerende sessies en workshops wordt er een strategisch marketingplan opgesteld dat we vervolgens vertalen naar een concreet communicatieplan. Jouw bedrijf klaar voor de toekomst!
Deel deze pagina:

Hulp nodig bij het opstellen van een buyer persona?

Dat is mogelijk door het volgen van onze buyer persona workshop. 
Neem contact met ons op via het contactformulier of bel direct met 0512-544343.

 
Button