Vorig artikel
De kracht van crossmedia
Auteur: Daniëlle Zantema-van den Akker
Datum: 26 april 2022
Mij is gevraagd een blog te schrijven over crossmedia, een taak die ik graag aangrijp omdat het alles te maken heeft met communicatie en creativiteit, verder kijken dan de standaard mogelijkheden. Bloggen schrijven helpt mij verdiepen in een bepaald onderwerp, het is leerzaam en werkt verhelderend. Daarnaast hoop ik dat het vooral jou als lezer aanspreekt en dat ik je hiermee kan inspireren.
Crossmedia, wat is dat eigenlijk?
Als ik de term crossmedia hoor, moet ik ook denken aan mixed media art. Ik heb Creatieve Therapie Beeldend gestudeerd en vond het vooral fantastisch om met verschillende technieken en materialen aan één werkstuk te werken, vaak ontstond dan onbewust een boodschap. Zo stel ik mij crossmedia ook voor; het inzetten van verschillende communicatiemiddelen om je boodschap over te brengen, maar wél met het verschil dat dit bewust gedaan wordt.
Kortgezegd is crossmedia een kruisbestuiving van verschillende communicatiemiddelen. Hierbij kun je denken aan tv, print, radio, internet, theater, maar ook virtual reality en augmented reality. Wanneer een boodschap via verschillende communicatiemiddelen naar buiten wordt gebracht wordt er gesproken van crossmediaal communiceren. Het is de mix tussen online en offline communicatie die elkaar versterken.

Boodschap versterken
Wie is
je doelgroep? Waar bevind je doelgroep zich? Hoe kun je het beste jouw
boodschap overbrengen? Dit zijn essentiële vragen die nodig zijn om de meest
geschikte communicatiemiddelen in te kunnen zetten. Samen met jou kunnen wij
een strategisch marketingplan opstellen waarin deze essentiële vragen aan
bod komen en van daaruit kunnen we een compleet communicatieplan
samenstellen waarin wij adviseren over de verschillende media uitingen en hoe je
deze kunt vormgeven én crossmediaal inzetten, alles om jouw boodschap te versterken!
Waarom zou je crossmediaal communiceren?- Het zorgt voor een hoger bereik.
Ieder
persoon heeft zijn eigen voorkeur voor communicatiekanalen, de één leest liever
van papier en de ander digitaal. Als je beide inzet, heb je een hoger bereik!
- Door de herhaling op verschillende media blijft de boodschap beter hangen.
Monkey see, monkey do. Zoals de meeste mensen waarschijnlijk wel weten leren kinderen door herhaling, herhaling, herhaling…. en zullen dan uiteindelijk bepaalde gedragingen zich eigen maken. Zo werkt het ook met crossmedia. Crossmedia is herhaling van je boodschap op diverse media wat tot een hoger bereik van je doelgroep zal leiden en uiteindelijk aanzet tot actie. Het verhoogt de interactie met je doelgroep.
- Je kunt de verschillende media optimaal benutten.
Elk communicatiemiddel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Door via verschillende middelen je boodschap over te brengen worden de voordelen van elk medium optimaal benut. Daarnaast kun je de boodschap per kanaal op een andere wijze belichten.
Mensen worden nieuwsgierig.
Door verschillende media-uitingen in te zetten en je verhaal op te bouwen kun je ook andere kanalen linken/vermelden en prikkel je de mensen om ook gebruik te maken van andere kanalen om de volledige content te kunnen lezen.
Kracht van crossmedia
Wil jij ook de kracht van crossmedia ervaren? Neem contact met ons op en we bekijken samen de creatieve mogelijkheden!
Deel deze pagina: