Vorig artikel Volgend artikel

Bepaal samen de bestemming en geniet van je reis

Auteur: Linda Huisman
Datum: 22 april 2021

2001. Het nieuwe millennium is net van start. John Boonstra is student Bedrijfskundige Informatica aan de NHL en start samen met een vriend een webbureau. Nu, 20 jaar en zo'n 400 websites verder, staat Bo Webexperts als een huis. Een vertrouwd en fijn onderkomen voor organisaties, die een nieuwe website of online oplossing nodig hebben. 

Bepaal samen de bestemming en geniet van je reis

Met z’n achten is het plezierig werken aan de Ampèrelaan in Drachten. Uitdagende opdrachten, goede sfeer en een inspirerende ‘kantoorjungle’ dankzij de vele planten. Bobby, een kruising tussen een Labrador en een Heidewachtel, wandelt gemoedelijk langs de bureaus, op zoek naar een aai en wat aandacht. 

Veel verantwoordelijkheid

Eigenlijk is het een hele huiselijke setting. Zou dat de oorzaak zijn dat niemand in al die jaren besloot deze werkplek te verruilen voor een andere baan? “We doen inderdaad veel met z'n allen en iedereen krijgt veel verantwoordelijkheid. Zelf offertes maken en taken binnen projecten verdelen, is hier heel gewoon”, vertelt John. “Ook organiseren we twee keer per jaar contentdagen. We brainstormen dan over inspiratie voor onze blogs en koppelen er gelijk een leuk bedrijfsuitje aan.” Daarnaast ontwikkelde het team zélf het strategische plan voor de komende jaren, net als de integriteitsverklaring.

Het draait om samenwerking

Deze laatste verklaring is een blauwdruk voor de omgang met elkaar. Zowel tussen collega’s, als met klanten. Vertrouwen is daarbij belangrijk. Iedere medewerker heeft actieve input gegeven en de verklaring voorzien van een handtekening. Het onderstreept dat het bij Bo Webexperts om samenwerking draait. ‘Top-down benadering’ komt niet in het woordenboek van John voor en ‘zelfsturend leiderschap’ is daarentegen extra gearceerd. “Ik vind het mooi om iedereen binnen het team te zien groeien. Fouten maken mag, dat doen we allemaal en daar leren we alleen maar van.”

Programmering en faciliteren

Hoe is het team samengesteld? Jappie, Johan en Dennis zijn de hard-tech programmeurs, Roland doet sales en is thuis in Google Ads, linkbuilding en front-end development. Amber en Cor bouwen de sites en doen de vormgeving. Daniëlle - al vanaf de prille start betrokken - is officemanager en zorgt dat alles op rolletjes loopt. En, last but nog least, John: facilitator, eigenaar en structuuraanbrenger. 

Achtergrond als programmeurs

Uiteindelijk is een goed resultaat het allerbelangrijkste. Welke meerwaarde voegen jullie toe? John: “Door onze achtergrond als programmeurs gaan we net een stap verder in de techniek. We hebben ons eigen maatwerkplatform; Bo Creator DXP, waarop we alles bouwen. We zijn daardoor niet afhankelijk van externe plug-ins die ineens niet meer ondersteund worden. Daarnaast is het veiliger dan open source en kunnen we sneller programmeren. Ook qua ontwerp biedt het voordelen; je bent niet afhankelijk van templates en kunt altijd creatieve, maatwerk sites bouwen.” 

Extra tools voor klanten

Voor het stroomlijnen van bedrijfsprocessen zitten er extra tools in het eigen platform. Klanten kunnen daar gebruik van maken: een relatiebeheer pakket, urenregistratie, facturatie en in de toekomst ook koppelingen met sociale media. “Daarnaast denken we erover om een uitgebreid klantportaal op te zetten, zodat organisaties daar hun proces- of projectbegeleiding in kunnen bijhouden”, vertelt John.

Strategische groeiprocessen en workshops

Juist door die focus op de bedrijfsprocessen, komen klanten tevens met strategische vraagstukken bij John. De ondernemer richt zich voornamelijk op groeiprocessen en de administratieve organisatie die daaruit volgt. Waar wil je naar toe? Hoe verloopt de ideale klantreis? Welke buyer persona’s kun je definiëren? “Eigenlijk ben ik een soort businesscoach, die rol vind ik erg prettig. Daarom wil ik in de toekomst meer workshops gaan geven, zowel kortdurende als meerdaagse trajecten. Bijvoorbeeld in het buitenland, zodat je echt uit de dagelijkse setting komt”, vertelt John. 

Van website naar strategisch plan

Het gebeurt regelmatig dat een klant in eerste instantie komt voor een nieuwe website. Na een tijdje blijkt dat er behoefte is aan een strategisch plan, een duidelijk overzicht met meetbare doelen. Dan zit John ineens regelmatig bij klanten om tafel om te zien of doelen gehaald worden of dat bijsturen is vereist. “In al die jaren heb ik namelijk wel geleerd dat je een plan moet hebben als ondernemer. Maar dat het uiteraard ook ontzettend belangrijk is om onderweg te genieten. Van de reis, het proces, de samenwerking en het creëren. Laten we dat vooral niet vergeten”, lacht John.

Enjoy the ride!

Deel deze pagina:

Recente posts
Image Beleving van 2020, blik op 2021
Blog
Online strategie
Beleving van 2020, blik op 2021

Daniëlle maakt de balans op van 2020 en werpt een blik op 2021!

Image Dé inhaakkalender van 2021 cadeau
Blog
Online strategie
Dé inhaakkalender van 2021 cadeau

Deze handige kalender kun je gebruiken ter inspiratie voor je eigen online marketing activiteiten in 2021.

Image Digital experience platform, het CMS van de toekomst
Blog
Website
Digital experience platform, het CMS van de toekomst

Het CMS van de toekomst wordt een 'digital experience platform' (DXP).

Image Een strategische aanpak is nu belangrijker dan ooit tevoren
Blog
Online strategie
Een strategische aanpak is nu belangrijker dan ooit tevoren

Is jouw bedrijf er klaar voor, wanneer de Corona maatregelen versoepelen?Hoe ziet de wereld er uit na de coronacrisis?

Jouw bedrijf klaar voor de toekomst!

Wij zijn je graag van dienst bij het ontwikkelen van jouw online communicatie. Neem contact met ons op voor het inplannen van een vrijblijvend adviesgesprek.

 
Button