Home  /  Blog  /  10 tips voor extra omzet voor en tijdens de feestdagen

Vorig item Volgend item

10 tips voor extra omzet voor en tijdens de feestdagen

Auteur: Amber van der Meer
Datum: 25 september 2020

De feestdagen geven veel ondernemers de kans om hun omzet in de laatste twee maanden van het jaar te verhogen. Thuiswinkelen beleeft tijdens de feestdagen in november en december een hoogtepunt, gemiddeld zorgen de feestdagen voor 22,3% meer online omzet.

Met de feestdagen in zicht is het een goed idee om te gaan nadenken over hoe jij je omzet kunt verhogen. In dit blog vind je daarom 10 tips die jou helpen om je omzet te verhogen. Kun je wat hulp gebruiken? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. 

Tip 1: Maak een planning

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak gebruik van de gratis inhaakkalender van 2020 ter inspiratie en zorg daarnaast voor een planning waarin je alle werkzaamheden gemakkelijk kunt bijhouden. Heb je een team samengesteld voor deze feestperiode? Zorg er dan voor dat alle leden van het team bij deze planning kunnen en dat ze kunnen bijhouden wat de voortgang is.

Neem de tips die in dit blog worden vermeld mee in je planning.

Tip 2: Koester je vaste klanten

Geef je vaste klanten extra voordeel door middel van actiecodes, geef ze als eerste toegang tot de sale en breng ze op de hoogte van nieuwe producten.

Tip 3: Zorg voor een scherpe marketing campagne

Tijdens de feestdagen worden de consumenten overspoeld met acties. Wees daarom anders dan jouw concurrenten en maak gebruik van een goed online marketing plan. Bepaal welke doelgroep je wilt bereiken en kijk naar de USP's van jouw bedrijf.

Werk een buyer persona (jouw ideale klant) uit om inzicht te krijgen in je doelgroep. Denk vooral out of the box tijdens de marketing campagne om indruk te maken op je doelgroep!

Tip 4: Pas de vormgeving van je online uitingen aan in de de stijl van de feestdagen

Tijdens de feestdagen draait alles om sfeer. Pas daarom je off- en online uitingen ook aan naar deze tijd van het jaar. Stuur je pakketjes, folders of brieven met een speciale Sint- of Kerstuiting of doe er een kleine attentie in. Zorg voor cadeautjes, chocoladeletters of kerstballen in je mailingen. Plaats een Sinterklaas mijter of Kerstmuts op je logo. Laat je klanten in de stemming komen van de feestdagen.

Tip 5: Verstuur extra mailingen

Voor en tijdens de feestdagen is het de perfecte tijd om extra e-mailingen te sturen. Maak je gebruik van Mailchimp, dan kun je gemakkelijk je mailingen opmaken, inplannen en versturen. Maak je hier nog geen gebruik van, dan kun je bij ons een Mailchimp workshop volgen. 

Wat je kunt opnemen in deze mailingen:

  • Extra openingstijden winkel
  • Kortingscode
  • Acties Black Friday
  • Acties Cyber Monday
  • Bestsellers of cadeau ideeën
  • Nog op tijd in huis voor de feestdagen
  • Verzending (in cadeauverpakking) gratis
  • Events (b.v. speciale koopavonden)

Vergeet je niet een digitale kerstkaart of nieuwjaarsgroet met een persoonlijke boodschap te versturen?

Tip 6: Voeg acties toe aan je Google Ads Campagnes

Voeg speciale kortingscodes of promoties toe aan Google Ads voor extra traffic. Het kan helpen om je budget te verhogen tijdens de feestdagen en de biedingen van Google Shopping te verhogen.

Tip 7: Pak het product feestelijk in

Geef je klanten bij het afrekenen de mogelijkheid om, tegen een kleine vergoeding, de bestelling te verzenden in een cadeauverpakking. Een cadeauverpakking kun je ook als promotie gratis aanbieden. Zorg verder voor verschillend inpakpapier per doelgroep.

Tip 8: Stuur een cadeau mee

Voeg bij de bestelling een klein cadeautje toe voor de klant, bijvoorbeeld een kleine chocoladeletter of een kerstkaartje met kortingscode. Wie houdt er niet van verassingen? Het geeft je klant een goed gevoel en het is daarbij ook een mooi stukje reclame voor jezelf.

Tip 9: Cadeaubonnen

De cadeaubon is en blijft een goed cadeau en is daarom nog steeds populair. De cadeaubon zorgt ook voor meer omzet en laat mensen kennismaken met jouw bedrijf. Start daarom met de verkoop van cadeaubonnen. Verkoop je al cadeaubonnen? Dan is het nu de tijd om ze extra onder de aandacht te brengen.

Tip 10: Zorg dat je bereikbaar bent en wees open over de bezorgtijden

Tijdens de feestdagen is het altijd extra druk, hierdoor zullen er ook klanten zijn met vragen. Zorg ervoor dat je de drukte aan kunt, sta ontevreden klanten direct te woord, los problemen altijd op en blijf glimlachen. Zorg dat je bereikbaar bent via telefoon, e-mail of social media.

Rondom de feestdagen hebben pakket- en postbezorgers het extra druk, wees daarom voorbereid en informeer je klanten over de bezorging. Wees eerlijk en duidelijk over de bezorgtijden en zorg ervoor dat de klant een track & trace code krijgt.

Ook meer omzet tijdens de feestdagen?

Wij zijn je graag van dienst bij jouw online marketing activiteiten voor en tijdens de feestdagen. Neem contact met ons op voor het inplannen van een vrijblijvend adviesgesprek.

 
Button